Noord-Limburgse Modelspoorvereniging
 

Clubbaan, bijgewerkt juni 2023



Onze grote clubbaan wordt momenteel vernieuwd. Al bijna 2 jaar wordt er met man en macht hard gewerkt om de nieuwe baan werkend te krijgen. Het houten onderstel is al lang klaar en ook vrijwel alle rails is gelegd.  Op dit moment, juni 2023,  vinden de testronden plaats en worden alle servo gestuurde wissels afgesteld. Om een treinbaan vol automatisch te laten rijden moet de computer "weten" waar een trein zich bevindt.  Er zijn verschillende technische mogelijkheden om een zogenaamde terugmelding van de treinposities te realiseren en wij hebben gekozen voor stroommeting als terugmelding. Wanneer een trein op een bepaald stuk rails rijdt dan vloeit er stroom en die stroom kun je meten / detecteren.  De software op de PC heeft de trein de goede richting op gestuurd en krijgt nu dus de informatie dat de trein aangekomen is.
We gaan veel van dit soort meldpunten maken, we verdelen de complete baan in blokken net zoals in het echt gebeurt.  Ieder blok krijgt twee stroomsensors waarvan de eerste meldt dat de trein het blok binnen rijdt en de tweede stroomsensor even later meldt dat de trein volledig het blok ingereden is.  De computer weet nu, bijvoorbeeld, dat de betreffende trein voor het station stil staat.
De wens van onze leden is dat we met hele lange goederentreinen gaan rijden en dat kan ook op deze grote baan.  We zijn nu aan het testen of alle stroomsensors op de juiste plek zitten voor realistische loop van korte- en hele lange treinen.  De remweg van lange treinen is veel langer en daar hebben we nog niet zoveel ervaring mee. We hebben nog genoeg te doen....

In de nieuwe clubbaan zullen een aantal objecten, die in de loop der jaren door leden gebouwd zijn, terugkomen en ingepast worden. Via de website gaan we proberen de stand van zaken bij te houden en met foto's te ondersteunen.
De nieuwe clubbaan wordt, net als zijn voorganger, een HO-twee-rail baan en wordt voorzien van het besturingssysteem "ROCRAIL".
Dit besturingssysteem bootst het echte rail-beveiligingssysteem na om zo volautomatisch- maar ook handbediend de trein te besturen.
Wij maken gebruik van elektronica die ook in moderne auto's te vinden is en daarmee realiseren een zeer betrouwbare besturing van onze modeltreinen.  Het hobby en spelidee gaat met deze computerbesturing niet verloren.

Natuurlijk moet de complete baan eerst technisch goed rijden. Ook de besturing van de baan moet werken. Daarna kan er worden begonnen met de aankleding van de baan: de scenery. Maar er is nu ook al een begin gemaakt met de scenery van de baan.

Bij het leggen van de rails wordt rekening gehouden met het later aan te brengen landschap. Ook worden er nu al huisjes gebouwd, uitgezocht en opgeknapt. Bestaande bouwpakketten van de bekende merken worden in elkaar gezet of opgeknapt. Hierbij worden de gebouwen natuurlijk "gewetterd" en voorzien van verlichting. Maar er worden ook gebouwen geheel zelf gebouwd. Zo wordt de bebouwing van de oude Blerickse Brugstraat nagebouwd. De bestaande modellen van het oude station Venlo en Blerick worden in de nieuwe baan ingepast. Dat geldt ook voor de wagenwerkplaats Blerick met zijn bijgebouwen. Er worden boompjes gemaakt en plannen gemaakt voor een stratenplan met rijdende auto’s en fietsers.

De meeste grote modelbanen hebben wel zo iets als een schaduw station waar locomotieven en wagons tijdelijk geparkeerd kunnen worden uit het zicht van de toeschouwer.  Wij hebben hiervoor een zogenaamde Fiddle Yard gebouwd, Dit beweegbare platform met 8 railbanen van 2 meter wordt door een arduino computer bestuurd. Via de PC kunnen we straks kiezen welke trein tevoorschijn gaat komen.

  • f.jwwb.nl_public_p_z_e_temp-oxbkbutdxhhyadncmhiz_z2c6bw_20200203_195037
  • 20200203_194941
  • f.jwwb.nl_public_p_z_e_temp-oxbkbutdxhhyadncmhiz_916wsx_20200203_211246
  • IMG-20210106-WA0004
  • voorjaar_2022